Konkrétně srovnávali chov a výcvik koní ve slovenských Topolčiankách a v reprodukčním centru v českém
Tlumačově.
A jak to celé probíhalo?
Mimoškolní praktická výuka měla za úkol seznámit naše studentky a studentky s chovem a výcvikem koní
různých plemen v různých podnicích a za různých podmínek. Ti si měli během výjezdů udělat co největší přehled o chovu koní a hlavně o rozmanitých způsobech využití různých plemen koní. Také měli za úkol zmapovat podmínky chovu v obou navštívených reprodukčních centrech a navzájem tyto centra porovnat a vyhodnotit, které reprodukční centrum mělo lepší organizaci, chod a odběr a také zdůvodnit, jak došli ke svým závěrům.
V Topolčiankách se studenti seznámili s unikátním chovem a výcvikem Lipicánů. Tyto koně jsou známé svou elegantní bílou barvou a mají dlouhou historii spojenou s šlechtickými a královskými dvory. Zároveň měli jedinečnou možnost zúčastnit se praktické ukázky Vysoké jezdecké španělské školy, která je běžně k vidění jen ve Vídni, a právě v Topolčiankách. Vysoká jezdecká španělská škola, situovaná v rakouské Vídni, patří mezi nejstarší jezdecké školy na světě. Její historie sahá až do roku 1572, kdy byla založena na příkaz císaře Maxmiliána II. Od té doby se stala prestižní institucí, která pečuje o tradici klasického ježdění a zachovává kulturní dědictví spojené s Habsburským impériem. Na základě praktické ukázky pak měli studenti za úkol zpracovat přehled cviků, které jsou ve Vysoké jezdecké španělské škole využívány. Dalším důvodem k uspořádání projektového dne mimo školu bylo porovnání chovu koní v Topolčiankách a v Tlumačově a následného vyhodnocení chovu.
V neposlední řadě se naši mladí "koňaři" zaměřili na dostihový sport. Jednak srovnávali toto odvětví v Čechách a na Slovensku, dále sbírali informace o dostihových drahách navštívených stájí včetně údajů o stáří, délce, využití a počtu odběhnutých dostihů. Sami pak měli popsat výstroj koně i jezdce do dostihu a navrhnout tréninkový plán tříletému koni, kterého by využili do klasických dostihů.
Poslední výzvou pro zúčastněné žáky bylo připravit plán výcviku mladého koně, respektive sestavit pro něj drezurní úlohu.
Na závěr celé akce studenti své výsledky a závěry prezentovali ostatním spolužákům.
Více informací o celém projektu:
Vyšší odborná škola a Střední zemědělská škola, Benešov
Mendelova 131, 256 01 Benešov