ŠVP - Věda a výzkum
Identifikační údaje školy
|
Název školy:
|
Vyšší odborná škola a Střední zemědělská škola, Benešov, Mendelova 131
|
|
Adresa školy:
|
Mendelova 131, 256 01 Benešov
|
|
Zřizovatel školy:
|
Středočeský kraj
|
|
Typ právnické osoby:
|
Příspěvková organizace
|
|
Kód a název kmenového oboru:
|
78-42-M Lyceum
|
|
Kód a název oboru vzdělání:
|
78-42-M/05 Přírodovědné lyceum
|
|
Zaměření vzdělávacího programu:
|
Věda a výzkum
|
|
Podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče:
|
Obor nevyžaduje stanovení zvláštních zdravotních požadavků
|
|
|
Řádná délka studia vzdělávacího programu
|
|
Forma studia:
|
Denní
|
4 r. 0 měs.
|
|
Vyučovací jazyk:
|
Český jazyk, anglický jazyk
|
|
Dosažený stupeň vzdělání:
|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou
|
|
Způsob ukončení studia:
|
Maturitní zkouška
|
|
Certifikát:
|
Maturitní vysvědčení
|
Kontakty pro komunikaci se školou
Telefon: 317 723 571
Fax: 317 723 284
E - mail: dobesova@zemsbn.cz
IČO: 61664651
Jméno ředitelky: PaedDr. Bc. Ivana Dobešová
Web: www.zemsbn.cz
Platnost ŠVP: od 1. 9. 2011
Profil absolventa
Uplatnění absolventa v praxi
Vzhledem k tomu, že ŠVP Věda a výzkum je koncipováno jako obecně přírodovědné studium s vyšším podílem všeobecného vzdělávání a vzdělávacích oblastí podporujícími biologicko-chemické myšlení, je absolvent daného ŠVP připraven k terciárnímu studiu na vysokých a vyšších odborných školách zejména technologického a přírodovědného charakteru.
Absolvent v rámci studia získá kompetence potřebné nejen pro terciární, ale i celoživotní vzdělávání a uplatnění na trhu práce. Osvojí si klíčové kompetence a odborné kompetence z oblasti ekologie, chemie, biologie, informačních a komunikačních technologií apod., které jsou předpokladem pro uplatnění na trhu práce v činnostech laboratorního a provozního charakteru, v administrativních a správních činnostech.
Školní vzdělávací program připravuje absolventa na další vzdělávání a uplatnění na trhu práce i v oblasti výuky cizích jazyků. Od 1. ročníku je v učebním plánu zařazen vyšší počet hodin všeobecné angličtiny pro získání Osvědčení o základní znalosti anglického jazyka na konci druhého ročníku. Navíc od 3. ročníku probíhá výuka některých předmětů v anglickém jazyce.
Odborné kompetence absolventa
V rámci ŠVP Věda a výzkum si žáci vytvářejí následující odborné kompetence:
- aplikovat obecné a obecně odborné poznatky při řešení teoretických a praktických problémů přírodovědného a technologického charakteru; aby absolventi
- si osvojili poznatky z biologie, chemie, geografie, fyziky a matematiky na úrovni potřebné pro úspěšné studium přírodovědně orientovaného terciárního vzdělávání
- ovládali základní metody vědecké práce, dovedli analyzovat a hodnotit přírodovědné problémy, hledat různé způsoby jejich řešení
- osvojili si přírodovědné metody a pracovní postupy používané v laboratořích různého typu a práci s laboratorní technikou, uměli zpracovávat a interpretovat data získaná prostřednictvím pozorování, experimentů a měření při dodržování zásad bezpečnosti práce, hygieny a ochrany zdraví při práci
- pochopili a dokázali popsat principy základních technologií používaných při získávání energie, úpravě vody, v chemickém a potravinářském průmyslu, zemědělství, při ochraně a tvorbě životního prostředí a dalších
- orientovali se v technologických schématech a uměli znázornit výrobní pochody pomocí příslušných schémat, prováděli jednoduché technologické výpočty a látkové bilance
- získali přehled o technologických procesech šetrných k životnímu prostředí a porozuměli strategii udržitelného rozvoje
- dovedli vysvětlit základní principy řízení výroby a řízení kvality
- dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci; aby absolventi:
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami, rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
- znali systém péče o zdraví pracujících
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc poskytnout
- usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb; aby absolventi:
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
- jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje; aby absolventi:
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady
- efektivně hospodařili s finančními prostředky
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí
Způsob ukončení vzdělání, certifikace a možnosti dalšího vzdělávání
Vzdělávání je zakončeno maturitní zkouškou, která se připravuje a organizuje podle platných předpisů MŠMT. Certifikátem je vysvědčení o maturitní zkoušce. Úspěšné složení maturitní zkoušky a získání maturitního vysvědčení umožňuje absolventovi ucházet se o studium navazujících studijních vzdělávacích programů vysokých škol, vyšších odborných škol a jazykových škol. Absolvent je připraven prohlubovat si znalosti v oboru návaznými školeními a kurzy.