Fulltextové vyhledávání

Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Uchazečům > Studijní obory SŠ ukončené maturitní zkouškou > Zahradnictví > ŠVP - Tvorba a údržba zahrad

ŠVP - Tvorba a údržba zahrad

 

Identifikační údaje Střední zemědělské školy

Název školy:

Vyšší odborná škola a Střední zemědělská škola 

Adresa školy:

Mendelova 131, 256 01 Benešov 

Zřizovatel školy:

Středočeský kraj 

Typ právnické osoby:

příspěvková organizace 

Kód a název oboru vzdělání:

41-44-M/01  Zahradnictví 

Zaměření vzdělávacího programu:

Tvorba a údržba zahrad

Podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče

Potvrzení od lékaře,

 

 

Řádná délka studia vzdělávacího programu

Forma studia

Denní

4 letá

 

 

         

Vyučovací jazyk:

Český jazyk

Dosažený stupeň vzdělání:

Střední vzdělání s maturitou

Způsob ukončení studia:

Maturita

Certifikát:

Maturitní vysvědčení

 

Kontakty pro komunikaci se školou:

Telefon:                      317 / 723 571

Fax:                            317 / 723 284

E - mail:                      dobesova@zemsbn.cz

IČO:                           61664651

Jméno ředitelky:         PaedDr. Bc. Ivana Dobešová

Web:                           www.zemsbn.cz

 

Profil absolventa

Pracovní uplatnění absolventa

Absolvent školního vzdělávacího programu se uplatní při výkonu povolání zejména jako technik v zahradnických firmách, ale i v příbuzném zemědělském oboru. Dále může vykonávat odborné funkce v tvorbě, správě a ochraně zeleně, ve státní správě, v obchodních společnostech, službách a v projekčních firmách, které souvisejí s realizací zahradnických činností. Absolvent disponuje kompetencemi pro vedení živnosti a podnikatelskou činnost. Spojení profesních znalostí s komunikativními dovednostmi ( včetně cizojazyčných ) mu umožní uplatnění i v rámci mezinárodních odborných činností.

Úspěšné absolvování vzdělávacího programu je předpokladem pro další studium na vyšších nebo vysokých školách obdobného zaměření

 

Výsledky vzdělávání

Absolvent v oblasti výkonu profese

  • prakticky využívá znalosti sortimentu zahradních rostlin, používaných strojů a zařízení, technologických postupů, navrhování sadových úprav a zahradních staveb, estetických zásad
  • navrhuje a realizuje sadové úpravy a následně organizuje jejich údržbu
  • navrhuje zahradní stavby, zakládá a udržuje cesty a trávníkové plochy
  • ovládá základní technologické postupy při pěstování hlavních druhů květin a školkařského materiálu
  • ovládá základní zahradnické práce
  • obsluhuje mechanizační prostředky a technologická zařízení včetně jejich údržby a drobných oprav, řídí osobní automobil
  • nakupuje suroviny a materiály, vede obchodní evidenci o příjmu, skladování, úpravě a prodeji produktů
  • navrhuje, organizuje a zajišťuje zahradnické služby jako je výsadba okrasných rostlin, ošetření trávníků, příprava květinových vazeb dle přání zákazníka, aranžování a projektování interiérů i exteriérů apod.
  • kontroluje kvalitu výpěstků a provedených zahradnických služeb
  • upravuje prostředí rostlin pro jejich pěstování v průběhu vegetace a řídí výživu a    hnojení
  • řídí práce při sklizni, posklizňové úpravě a zpracování zahradnických produktů
  • organizuje zásahy proti chorobám a škůdcům
  • váže a aranžuje květiny a zahradnické produkty
  • aranžuje volný prostor v interiérech, na výstavách a při slavnostních příležitostech
  • provádí řez a tvarování ovocných a okrasných dřevin
  • orientuje se v podnikatelském záměru
  • posuzuje ekonomické ukazatele výroby, rentabilitu výroby, sleduje rozpracovanost zahradnické výroby, inventarizuje trvalé porosty a majetek zahradnického podniku, kalkuluje ceny produktů zahradnické
  • má základní přehled o nabídce profesních a vzdělávacích příležitostí v regionu,  umí zjistit a posoudit alternativy svého pracovního uplatnění a jim odpovídající potřeby dalšího vzdělávání
  • zná své reálné odborné i osobnostní kvality, umí konstruktivně zvažovat své možnosti v oblasti profesní dráhy(kariéry) i dalšího studia na vyšších a vysokých školách
  • vhodným způsobem prezentuje výsledky své práce i své dispozice k dalšímu profesnímu i osobnostnímu rozvoji
  • má reálnou představu o kvalitě své práce, pracuje přesně, svědomitě a pečlivě, dosahuje kvalitních výsledků a konstruktivně přistupuje ke kritice a k odstraňování případných nedostatků
  • pracuje zodpovědně, samostatně, i v týmu
  • orientuje se v tržní ekonomice, uvažuje a jedná ekonomicky v osobním i pracovním životě, má vytvořeny základní předpoklady pro rozvoj vlastních podnikatelských aktivit
  • řídí, organizuje a kontroluje činnost a výsledky pracovního týmu, řídí porady se zaměstnanci
  • pozitivně motivuje podřízené zaměstnance, vede údaje o dílčích personálních činnostech
  • zvládá interpersonální vztahy na pracovišti, umí adekvátně jednat s lidmi
  • pracuje s informacemi a informačními zdroji, využívá prostředků informačních a komunikačních technologií v pracovním i osobním životě
  • dodržuje obecné a specifické zásady ochrany životního prostředí, dodržuje principy ekologického provozu
  • dovede propagovat podnik

 

Předpoklady absolventa pro další rozvoj v pracovním, občanském i osobním životě

  • čte s porozuměním texty verbální, ikonické a čerpá z nich informace
  • dovede se správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce mluvenou i psanou formou, jak to vyžaduje komunikační situace
  • používá cizí jazyk jako prostředek k dorozumívání a předávání informací v osobním, společenském i pracovním styku, dovede se v cizím jazyku vyjadřovat v běžných řečových informacích
  • má základní pro život potřebné znalosti o fungování multikulturní demokratické společnosti a disponuje základními dovednostmi pro aktivní občanský život
  • v oblasti právního vědomí má základní znalosti a dovednosti
  • dovede zkoumat věrohodnost informací, umí myslet kriticky, vytváří si vlastní úsudek a je schopen o něm diskutovat s jinými lidmi
  • chápe význam životního prostředí a jedná v duchu udržitelného rozvoje
  • zná zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních a fyzických sil, umí poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění
  • umí efektivně počítat, odhadovat výsledky, rozumí kvantitativním a prostorovým vztahům

 

Vzdělávání směřuje v oblasti citů, postojů, preferencí a hodnot k tomu, že absolvent má:

  • aktivní přístup k životu a k řešení jeho problémů
  • jedná zodpovědně a čestně
  • váží si lidské svobody a lidských práv, preferuje humánní a demokratické hodnoty, přístupy a postupy před nedemokratickými
  • ctí život jako nejvyšší hodnotu
  • chrání životní prostředí
  • jedná hospodárně, ctí hodnotu lidské práce a jejích výsledků
  • pociťuje odpovědnost za vlastní zdraví , usiluje o zdravý životní styl a zvyšuje tělesnou zdatnost

 

Další výsledky vzdělávání absolventa

Absolvent:

  • aplikuje základní matematické postupy při řešení praktických úkolů
  • definuje základní občanské a společenskovědní vědomosti a zákonitosti
  • je připraven na úspěšný, smysluplný a odpovědný osobní, občanský i pracovní život, je schopen celoživotního vzdělávání a poznávání
  • pracuje a jedná s ohledem na prostředí, situace a problémy včetně týmové práce
  • registruje vlastní rozvíjející se osobnost, jedná samostatně a zodpovědně
  • účelně využívá informační a komunikační technologie a efektivně pracuje s informacemi
  • vhodně používá komunikativní kompetence, zvláště v cizím jazyce
  • má kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, snaží se přispívat k jejich tvorbě a ochraně
  • orientuje se v tržní ekonomice a uplatňuje se na měnícím se trhu práce a akceptuje jeho požadavky
  • pracuje s informacemi a informačními zdroji
  • prokazuje komunikační kompetence, využívá jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací
  • řídí, organizuje a kontroluje činnost a výsledky pracovního týmu
  • pracuje v týmu, upevňuje interpersonální vztahy a adekvátně jedná s lidmi
  • využívá cizí jazyk v odborné i osobní komunikaci na úrovni středního vzdělání s maturitní zkouškou
  • využívá prostředků informačních a komunikačních technologií v pracovním i v osobním životě;
  • využívá svých společenskovědních vědomostí a dovedností v praktickém životě, ve styku s jinými lidmi a různými institucemi
  • pracuje v souladu s platnou legislativou a platnými normami a standardy v daném oboru
  • prokáže dobré kompetence k pracovnímu uplatnění na trhu práce v daném oboru 
  • organizuje si účelně práci a na pracovišti udržuje pořádek a čistotu

 

Způsob ukončení vzdělání, certifikace a možnosti dalšího vzdělávání

Vzdělávání je zakončeno maturitní zkouškou, která se připravuje a organizuje podle platných předpisů MŠMT. Certifikátem je vysvědčení o maturitní zkoušce. Úspěšné složení maturitní zkoušky a získání maturitního vysvědčení umožňuje absolventovi ucházet se o studium navazujících studijních vzdělávacích programů vysokých škol, vyšších odborných škol a jazykových škol. Absolvent je připraven prohlubovat si specifické znalosti v oboru návaznými školeními a kurzy.

 

Maturitní zkouška:

Při organizaci a průběhu maturitních zkoušek bude škola postupovat v souladu s platnými právními předpisy. Účelem maturitní zkoušky je ověřit jak žáci dosáhli cílů vzdělávání stanovených ŠVP v příslušným oboru vzdělávání, zejména ověřit úroveň klíčových vědomostí a dovedností žáka, které jsou důležité pro jeho další vzdělávání nebo výkon odborných činností.

 

Tvorba a údržba zahrad

Státní maturitní zkouška:

Společná část:

  1. Český jazyk a literatura    komplexní zkouška ( písemná a ústní)
  2. Cizí jazyk                         komplexní zkouška ( písemná a ústní)
  3. Volitelná zkouška            z matematiky nebo informatiky                

 

Profilová část:

  1. Sadovnictví
  2. Květinářství
  3. Praxe : 
    1. obhajoba projektu ( včetně cizího jazyka)
    2. praktické předvedení vazačských a aranžérských prací
    3.  praktické zahradnické činnosti

K profilové odborné maturitní zkoušce budou přizváni odborníci z praxe.

U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bude v případě potřeby provedena úprava maturitních zkoušek na základě IVP v souladu s vyhláškou 73/2005 a zákonem 561/2004 Sb. v posledním platném znění.

Žáci mají možnost složit další nepovinné zkoušky související s profilem absolventa.