Fulltextové vyhledávání

Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Uchazečům > Studijní obory SŠ ukončené maturitní zkouškou > Agropodnikání > ŠVP - Podnikání v zemědělství

ŠVP - Podnikání v zemědělství

Identifikační údaje Střední zemědělské školy:

Název školy:

Vyšší odborná škola a Střední zemědělská škola, Benešov, Mendelova 131

Adresa školy:

Mendelova 131, 256 01 Benešov

Zřizovatel školy:

Středočeský kraj

Typ právnické osoby:

příspěvková organizace

Kód a název kmenového oboru:

41-41-M Obecné zemědělství

Kód a název oboru vzdělání:

41-41-M/01  Agropodnikání

Zaměření vzdělávacího programu:

Podnikání v zemědělství

Podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče

Potvrzení od lékaře, že student je schopný studia daného oboru a zaměření

 

 

Řádná délka studia vzdělávacího programu

Forma studia

Denní

4 r. 0 měs.

 

 

Vyučovací jazyk:

Český jazyk

Dosažený stupeň vzdělání:

Střední vzdělání s maturitou

Způsob ukončení studia:

Maturita

Certifikát:

Maturitní vysvědčení

 

Kontakty pro komunikaci se školou:

Telefon:                      317 / 723 571

Fax:                            317 / 723 284

E - mail:                     dobesova@zemsbn.cz

IČO:                           61664651

Jméno ředitelky:       PaedDr. Bc. Ivana Dobešová

Web:                          www.zemsbn.cz

 

Profil absolventa

Uplatnění absolventa v praxi

Absolvent uvedeného oboru vzdělání má velmi široké uplatnění na trhu práce. Uplatní se ve výrobních provozech zemědělské prvovýroby, v samostatné podnikatelské činnosti, ve službách pro zemědělství i jako pracovník provozních úseků zpracovatelského průmyslu, poradce organizací a podnikatelů pro zemědělství, pracovník inspekce kvality zemědělských výrobků, odborný pracovník údržby krajiny a rozvoje regionu v EU. Vykonává především funkce středních technickohospodářských, administrativních a správních pracovníků a to jak v zemědělských podnicích, tak ve státní správě. Může vést živnost a podnikat nejen v oblasti zemědělské prvovýroby, ale také ve službách pro zemědělství, na úseku ochrany a tvorby životního prostředí a obnovy venkova včetně agroturistiky. Spojení profesních znalostí s komunikativními dovednostmi (včetně cizojazyčných) mu umožní uplatnění i v rámci odborných mezinárodních firem. Své vzdělání může dále rozvíjet na vyšších a vysokých školách tohoto zaměření.

 

Odborné kompetence absolventa

Absolvent :

  • ovládá a používá odbornou terminologii daného oboru vzdělání
  • respektuje biologickou a chemickou podstatu procesu probíhajících v organismech rostlin a živočichů při stanovení a realizaci vhodných technologických procesů, které nenarušují životní prostředí
  • pro správné stanovení způsobu pěstování rostlin a chovu zvířat využívá základní laboratorní rozbory půdy, vody, hnojiv, osiv, krmiv a zemědělských produktů
  • sleduje a vyhodnocuje meteorologické údaje a na jejich základě volí vhodná agrotechnická opatření
  • realizuje preventivní opatření proti výskytu chorob a škůdců u rostlin a nemocí u hospodářských zvířat
  • sestavuje osevní postupy, vypracovává plány hnojení a ochrany rostlin včetně krmných plánů
  • navrhuje a vyhodnocuje vhodné technologické postupy pro pěstování rostlin
  • organizuje a případně provádí orbu, předseťovou přípravu, hnojení, setí a sázení, ošetřování porostů během vegetace, sklizeň a posklizňovou úpravu plodin
  • posuzuje stav porostů a kontroluje úspěšnost agrotechnických opatření
  • hodnotí mikroklima ve stájích a vyvozuje příslušná opatření pro chov zvířat
  • respektuje prvky welfare v chovu zvířat a plně je uplatňuje v praxi
  • navrhuje vhodné technologické postupy pro jednotlivé chovy zvířat
  • posuzuje zdravotní stav zvířat a uplatňuje preventivní opatření proti zavlečení nákaz
  • provádí a organizuje ošetřování a krmení jednotlivých druhů a kategorií zvířat
  • zakládá, ošetřuje a hodnotí pastevní porosty a vhodně organizuje pastvu
  • sestavuje krmné dávky s využitím aplikovaných programů
  • ovládá způsoby konzervace a skladování krmiv a posuzuje jejich kvalitu
  • dojí a ošetřuje mléko po nadojení
  • realizuje pěstování rostlin a chov zvířat v podmínkách alternativních způsobů zemědělství
  • vykonává a organizuje činnosti související s ochranou a tvorbou krajiny
  • zabezpečuje nákup surovin a materiálů a následně prodej zemědělských produktů
  • ovládá motorová vozidla skupiny T a B a provádí jejich běžnou údržbu
  • ovládá a seřizuje běžnou zemědělskou techniku
  • doporučuje technické linky pro jednotlivé zemědělské technologie
  • vede předepsanou provozní dokumentaci pro jednotlivé úseky práce
  • sestavuje kalkulaci výrobků a služeb
  • ovládá tvorbu cen
  • vyhotovuje účetní doklady, vede daňovou evidenci
  • zabezpečuje základní operace personálního řízení a uzavírá pracovní smlouvy
  • posuzuje ekonomické ukazatele výroby
  • zpracovává žádosti o dotace a granty
  • orientuje se v zákonech, příslušných vyhláškách a nařízeních
  • prokazuje své zkušenosti s vedením reálné firmy

 

Obecné odborné kompetence

Vzdělání směřuje k tomu, že absolvent:

  • dbá a dodržuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany
  • řídí a organizuje pracovní činnosti v souladu se strategií udržitelného rozvoje
  • jedná hospodárně a ekonomicky efektivně
  • usiluje o nejvyšší kvalitu své práce
  • organizuje si účelně práci a na pracovišti udržuje pořádek a čistotu

 

Další výsledky vzdělávání absolventa

Absolvent:

  • vede úspěšný, smysluplný a odpovědný osobní, občanský i pracovní život
  • je schopen celoživotního vzdělávání a poznávání nových technologií a postupů
  • pracuje a jedná s ohledem na prostředí, situace a problémy týmové práce
  • řeší samostatně, pohotově a zodpovědně úkoly na svěřeném pracovišti a pracuje podle stanovených technologických postupů
  • definuje základní občanské společenskovědní vědomosti a zákonitosti
  • vhodně používá komunikativní kompetence i v cizím jazyce
  • účelně využívá informační a komunikační technologie a efektivně pracuje s informacemi
  • aplikuje základní matematické postupy při řešení praktických úkolů
  • prokazuje dobré kompetence k pracovnímu uplatnění na trhu práce v daném oboru

 

Specifické výsledky vzdělávání absolventa

Specifické výsledky vychází z potřeb regionu, zájmu žáků a možnosti školy. Jsou dány vhodným výběrem volitelných vyučovacích předmětů  a ovlivňují specializaci oboru na jednotlivá zaměření ve kterých absolvent získává další odborné kompetence. V odborném zaměření Podnikání v zemědělství absolvent :

  • hodnotí kvalitu krmiv a vody k napájení zvířat
  • navrhuje způsoby dezinfekce, dezinsekce a deratizace
  • definuje vnější a vnitřní příčiny nemocí u hospodářských zvířat
  • vybírá vhodné způsoby ochrany rostlin
  • určuje a charakterizuje hlavní škodlivé činitele rostlin
  • správně řeší základní úkoly ochrany rostlin
  • navrhuje způsoby pěstování energetických plodin k získávání alternativní energie
  • ovládá výrobu osiv a sadby u hlavních plodin
  • charakterizuje a poznává plemena koní a orientuje se v jejich plemenitbě, krmení i výcviku
  • správně navrhuje způsoby chovu zvěře v honitbách
  • orientuje se v zákonech o myslivosti a pěstování lesa
  • vybírá vhodné způsoby a technologie zalesňování a ošetřování lesních kultur
  • provádí drobné opravy, montáže a demontáže strojů včetně jejich seřizování
  • sestavuje a uzavírá rozvahové a výsledkové účty
  • orientuje se v obchodní korespondenci
  • vhodně písemně formuluje své požadavky na různé úřady
  • ovládá marketing, management, účetní zákony a předpisy

 

Absolvent v oblasti citové, postojové a hodnotové:

  • je schopen používat prostředky informačních a komunikačních technologií ke komunikaci, pro získávání a zpracování informací ve všech oblastech v pracovním a osobním životě;
  • chrání životní prostředí;
  • jedná odpovědně a přijímá odpovědnost za své rozhodnutí a jednání, žije čestně;
  • má aktivní přístup k životu, včetně života občanského a k řešení problémů;
  • pociťuje odpovědnost za své zdraví, usiluje o zdravý životní styl a o zdokonalování své tělesné zdatnosti;
  • preferuje takový způsob života, aby byly zdraví ohrožující návyky, činnosti a situace co nejvíce eliminovány;
  • racionálně jedná v situacích osobního a veřejného ohrožení
  • orientuje se v potřebných informacích a pracuje s nimi uvážlivě;
  • uplatňuje ve svém životním stylu estetická kritéria;
  • vyjadřuje se srozumitelně a souvisle, formuluje a obhajuje své názory;
  • zvládá běžné pracovní i životní situace;
  • žije společně s ostatními, spolupracuje a zná své místo ve společnosti;

 

Předpoklady absolventa pro další rozvoj v pracovním, občanském i osobním životě:

  • čte s porozuměním texty verbální, ikonické (tabulky, grafy, schémata, výkresy atd.);
  • dovede identifikovat běžné problémy, s nimiž se v životě setká a hledá způsoby jejich řešení.
  • dovede se vyjadřovat v mateřském i cizím jazyce přiměřeně situaci každodenního a pracovního života;
  • má vědomosti a dovednosti z ekonomiky a podnikání potřebné k orientaci na trhu práce, v podnikových činnostech a v pracovněprávních vztazích;
  • má základní numerické znalosti;
  • má základní znalosti v oblasti právního vědomí;
  • dokáže poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění;
  • ovládá zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních a fyzických sil

 

Způsob ukončení vzdělání, certifikace a možnosti dalšího vzdělávání

Vzdělávání je zakončeno maturitní zkouškou, která se připravuje a organizuje podle platných předpisů MŠMT. Certifikátem je vysvědčení o maturitní zkoušce. Úspěšné složení maturitní zkoušky a získání maturitního vysvědčení umožňuje absolventovi ucházet se o studium navazujících studijních vzdělávacích programů vysokých škol, vyšších odborných škol a jazykových škol. Absolvent je připraven prohlubovat si specifické znalosti v oboru návaznými školeními a kurzy.

 

Maturitní zkouška:

Při organizaci a průběhu maturitních zkoušek bude škola postupovat v souladu s platnými právními předpisy. Účelem maturitní zkoušky je ověřit jak žáci dosáhli cílů vzdělávání stanovených ŠVP v příslušným oboru vzdělávání, zejména ověřit úroveň klíčových a odborných kompetencí žáka, které jsou důležité pro jeho další vzdělávání nebo výkon odborných činností.

 

Státní maturitní zkouška:

 

A) Společná část maturitní zkoušky:

Dle zadání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR

 

B) Profilová část maturitní zkoušky:

  1. Pěstování rostlin s mechanizačními předměty
  2. Chov zvířat s mechanizačními předměty
  3. Praxe:
    1. Vypracování maturitní práce a její obhajoba před zkušební maturitní komisí včetně audiovizuální prezentace
    2. Obhajoba maturitní práce v cizím jazyce
    3. Praktické předvedení dovedností z Pěstování rostlin, Chovu zvířat a mechanizačních předmětů

K profilové odborné maturitní zkoušce budou přizváni odborníci z praxe.

U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bude v případě potřeby provedena úprava maturitních zkoušek na základě IVP v souladu s vyhláškou 73/2005 a zákonem 561/2004 Sb. v posledním platném znění.

Žáci mají možnost složit další nepovinné zkoušky související s profilem absolventa